.:: دومـــان ::.
قاردا ، دوماندا باش اوجالدان ساوالانيم
بلاقا گؤره



فاطمه ابراهيمي
وبلاگي جهت ارائه به استاد نورپاش
-------------------------------------------
تمامي مطالب وبلاگ حالت Demo دارند و صرفاً جهت پر كردن محتواي وبلاگ از آنها استفاده شده است .

مدير وبلاگ : فاطمه ابراهيمي
یارپاق لار
سایغاج
  • بوتون گؤروش لر :
  • بو گونون گؤروشو :
  • دونه نین گؤروشو :
  • بو آیین گؤروشو :
  • ایندی بلاق دا :
  • باخیش لار :
  • یازی لار :
  • آخرین بازدید :
  • یئنیله مه چاغی :

خلاقيت اينترنت را به جايي رسانده است كه امروز مي بينيم و بخشي از زندگي روزمره ما شده است. در اين پست ۱۵ تا از خارق العاده ترين اولين هاي اينترنت معرفي مي شود. اما قبل از همه اينها بايد به ۱۰ مارس ۱۸۷۶ برگرديم، يعني جايي كه الكساندر گراهام بل اولين تماس تلفني را برقرار كرد و گفت: آقاي واتسون بيابيد اينجا، مي خواهم شما را ببينم.


اولين‌هاي اينترنت

1- اولين ايميل:
ري تاملينسون در سال ۱۹۷۱ اولين ايميل را ارسال كرد. همچنين او معروف است به اينكه براي اولين بار كاراكتر @ را به عنوان جدا كننده نام كاربر ايميلي از نام دستگاه كاربر در آدرسهاي الكترونيكي معرفي كرد. در اوايل دهه ۶۰ كاربران يك ابركامپيوتر مي توانستند پيامهاي محدودي بين يكديگر رد و بدل كنند اما تا سال ۱۹۷۱ ايميل به شكلي كه امروزه وجود دارد، يعني قابل انتشار در شبكه است، وجود نداشت. توجه كنيد كه در آن زمان اينترنت نيز به شكل امروزي وجود نداشت (و فقط شبكه آرپانت فعاليت ميكرد)

2- اولين نام دامنه
اولين نام دامنه‌اي كه در اينترنت ثبت شد، "symbolics.com" بود كه در ۱۵ مارس ۱۹۸۵ توسط شركت كامپيوتري Symbolics به ثبت رسيد.

3- اولين هرزنامه (اسپم)
اولين هرزنامه در تاريخ ۳ مي سال ۱۹۸۷ در شبكه آرپانت به ۳۹۳ دريافت كننده ارسال شد. اين پيام توسط گري تيورك ارسال شد و حاوي تبليغاتي از مدل جديد كامپيوترهاي DEC بود. به عبارت ديگر گري تيورك افتخار ارسال اولين اسپم تاريخ را داراست به طوريكه نام وي در كتاب ركوردهاي گينس هم به ثبت رسيده است.

4- اولين موبايلي كه به اينترنت وصل شد
اولين گوشي موبايلي كه به اينترنت وصل شد نوكيا ۹۰۰۰ بود كه در سال ۱۹۹۶ در فنلاند به اينترنت وصل شد ولي هزينه متصل شدن به اينترنت از طريق آن بسيار گران بود. سه سال بعد در سال ۱۹۹۹، كمپاني ژاپني NTT DoCoMo موفق شد اولين سرويسهاي اينترنتي موبايل (i-Mode) را خلق كند.

اولين‌هاي وب

1-اولين وب سايت
اولين وب سايت اواخر ۱۹۹۰ به وجود آمد و آدرس آن info.cern.ch بود كه روي يك كامپيوتر NeXT در CERN اجرا مي شد. آدرس اولين صفحه اينترنتي هم http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html بود كه حاوي اطلاعاي درباره پروژه شبكه جهاني وب بود. اين صفحه در حال حاضر وجود ندارد ولي يك كپي از آن در سايت W3C's موجود است.

2-اولين وبسايت تجارت الكترونيكي (مبادله)
اگرچه آمازون و eBay حقيقتا بزرگ و مشهور هستند، ولي اولين وب سايتهاي مختص تجارت الكترونيكي نيستند. خرده فروشي آنلاين NetMarket ادعا مي كند كه اولين معامله ايمن را در وب انجام داده است. در ۱۱ آگوست ۱۹۹۴ اين سايت يك CD از يكي از آلبومهاي استينگ (خواننده بريتانيايي) را ۱۲٫۴۸ دلار (بعلاوه هزينه حمل و نقل) به فروش رساند. يكي ديگر از مدعيان اين مورد، شبكه خريد اينترنتي است كه ادعا مي كند، يكماه زودتر معامله اي را از طريق اينترنت به سرانجام رسانده است.

3-اولين بانك آنلاين
اولين موسسه مالي كه خدمات بانكداري آنلاين به مشتريانش ارائه داد، اتحاديه اعتباري فدرال استنفورد بود كه در اكتبر ۱۹۹۴ به اين امر نائل شد.

4-اولين موتور جستجو
موتورهاي جستجو حتي قبل از WWW هم وجود داشتند با اين تفاوت كه تعدادشان محدود بود و صرفا عناوين صفحات را فهرست مي كردند. اولين موتور جستجوي تمام صفحه اي وب (مانند آنچه امروزه داريم) WebCrawler بود كه در ۱۹۹۴ به وجود آمد.

5-اولين وبلاگ
جاستين هال روزمره نويسي هاي تحت وب خويش را با نام پيوندهاي جاستين از زيرزمين در ۱۹۹۴ آغاز كرد. كه در ابتدا به نوعي راهنماي وبگردي بود ولي به مرور زمان شخصي تر شد. مجله نيويورك تايمز از وي به عنوان پدر و بنيانگذار وبلاگهاي شخصي نام مي برد. البته واژه "بلاگ" تا چند سال بعد از آن ناشناخته بود. (سال ۱۹۹۷ وبلاگ ناميده ميشد و از سال ۱۹۹۹ تبديل به بلاگ شد)

6-اولين پادكست
پس از بحث در اكتبر ۲۰۰۰، يكي از پيشگامان وبلاگنويسي به نام ديو واينر پشتيباني از محتواي صوتي را به خوراكهاي RSS اضافه كرد كه وبلاگنويسي صوتي (audioblogging) را ممكن ساخت. واينر در ۱۱ ژانويه سال ۲۰۰۱ در وبلاگ خبرهاي نوشتاري خود، قابليت جديد RSS را با پس زمينه آهنگ Grateful Dead ارائه كرد. در سال ۲۰۰۳ دانلود فايلهاي صوتي به iPod محبوبيت زيادي بدست آورد. واژه podcasting در سال ۲۰۰۴ معرفي شد.

اولين‌هاي خدمات وب

1-اولين اقلام فروخته شده در eBay
در سال ۱۹۹۵ وقتي اين سايت تاسيس شد، AuctionWeb ناميده ميشد. اولين چيزي كه در آن فروخته شد، يك نشانگر ليزري شكسته بود كه ۱۴٫۸۳ دلار فروش رفت. وقتي پير اميدوار (موسسeBay( توسط ايميلي از خريدار پرسيد كه اگر ميدانست كه نشانگر ليزري شكسته بوده، باز هم آنرا مي خريد يا نه، خريدار پاسخ داد: من يك مجموعه دار هستم و نشانگرهاي شكسته ليزري را گردآوري ميكنم!

2-اولين كتابي كه در آمازون فروخته شد
اولين كتابي كه در Amazon.com فروش رفت (اين سايت از ۱۹۹۵ فعاليت خويش را آغاز كرد) كتابي بود از داگلاس هوفستادر با عنوان: مفاهيم سيال و قياسهاي خلاق: مدلهاي كامپيوتري از مكانيزمهاي پايه اي ذهن

3-اولين ويرايش در ويكيپديا
اولين ويرايش در ويكيپديا يك ويرايش تستي براي جمله سلام جهان (به انگليسي) بود كه توسط موسس ويكيپديا يعني جيمي والز انجام شد كه در حال حاضر وجود ندارد. قديميترين ويرايش حال حاضر ويكيپديا متعلق به ۱۶ ژانويه ۲۰۰۱ هستند كه به ليستي از كشورها داده اضافه مي كنند.

4-اولين ويدئو در يوتيوب
اولين ويدئو در يوتيوب توسط يكي از موسسين آن به نام جاويد كريم در ۲۳ آوريل ۲۰۰۵ قرار داده شد. نام اين ويدئو "من در باغ وحش" بود كه فيلمي از وي در باغ وحش سن ديگو بود. اين ويدئو بيش از ۱٫۵ ميليون بار ديده شده است.

5-اولين پيام توئيتري
اولين توئيتي كه در توئيتر منتشر شد (و هنوز موجود است) متعلق به جك دارسي مي باشد ("just setting up my twttr") و در ۲۱ مارس ۲۰۰۶ نگاشته شده است. جك دارسي كسي است كه ايده توئيتر را خلق كرد. twttr موجود در توئيت وي غلط املايي نبود. توئيتر براي مدت كوتاهي twttr نام داشت كه از نامگذاري Flickr الهام گرفته شده بود



بؤلوم : تكنولوژي، 
برچسب ها :

0       باخیش لار
۷ تير ۱۳۹۰
فاطمه ابراهيمي